Dieselverbod Op Duitse Snelwegen

In Duitsland zijn er al geruime tijd milieuzones in grote steden. Deze zones moeten zorgen voor een betere luchtkwaliteit en minder uitstoot van broeikasgassen. De milieuzones zijn alleen toegankelijk met de juiste milieusticker. Bij het niet hebben van een milieusticker wordt een hoge boete geriskeerd.

In navolging van milieuzones in Duitse steden komen er ook milieu restricies op de Duitse Autobahn. Eind 2018 deed de rechtbank in Duitsland dat er een dieselverbod op snelwegen moet komen in Duitsland. Vanaf juli 2019 wordt dit actief.

De eerste snelweg waar een dieselverbod actief wordt is de A40 die door Essen loopt vanaf de A67 in Venlo. Deze snelweg is dan alleen nog maar toegankelijk voor diesels met een Euro 5 of hoger. Auto’s met een dieselmotor van Euro 4 of lager mogen deze snelweg niet meer betreden en moeten hierdoor over de A42 een aanzienlijk lang stuk omrijden.

In Essen is de afspraak dat er per gemeten kubieke meter lucht maximaal 40 microgram stikstof aanwezig mag zijn. Op meerdere plekken in Essen is dit zelfs 50 microgram stikstof. Per 2020 moet de waarde van 40 microgram weer worden gehaald en daarom mogen vanaf 1 september alleen nog auto’s met dieselmotor euro-6 op deze weg.

Momenteel is de A40 in essen de enige Duitse snelweg met een dieselverbod. Wel zijn er al steden als Hamburg, Stuttgart, Frankfurt en Berlijn met straten waar een dieselverbod geldt. Deze straten komen vaak overeen met de al geldende milieuzone. Alleen in Hamburg is er geen milieuzone maar alles wordt goed aangegeven met verkeersborden.

De consumenten organisatie en politieke partij Deutsche Umwelthlife (DUH) is verantwoordelijk voor de dieselverboden. Deze partij sleept steden voor de rechter om een dieselverbod af te dwingen. De voorman van de partij, Jürgen Resch waarschuwt dat het verbod op Euro-1 tot en met Euro-5 niet voldoende is. Hierom zal in 2020 in Stuttgart, Berlin en München een dieselverbod komen op auto’s met een Euro-6 motor.